Προλογάκι:
Υπάρχουν μερικά βιβλία που όλοι μιλάνε γι αυτά, αλλά ελάχιστοι τα έχουν διαβάσει. Ένα από αυτά είναι και η λεγόμενη Αγία Γραφή. Αυτό που γνωρίζει ο πολύς κόσμος είναι είτε σκόρπια εδάφια αποκομμένα από τα υπόλοιπα, είτε ερμηνείες στα εδάφια αυτά, είτε σκηνές από ταινίες γύρω από αυτά. Πολλές, ή μαλλον τις περισσότερες, φορές όμως οι ερμηνείες/μεταφορες/περικοπές είναι τελείως μα τελείως άσχετες με το εδάφιο αλλά σχετικότατες με την ηθική και την αναγκαιότητα της στιγμής.
Ένα καλό παράδειγμα είναι η "ερμηνεία" των 10 εντολών (που όπως είδαμε σε προηγούμενο δεν είναι δέκα, ούτε είναι οι τελικές "εντολές", αλλά τέλος πάντων) από τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά εδώ
Επειδή έχω αλλεργία στην ηθελημένη χαζομάρα, δεν είναι εύκολο να πάω πέρα από τις πρώτες γραμμές:
Εντολή νούμερο ούνο:
Εγώ ειμί Κύριος ο Θεός σου, ουκ έσονται σοι θεοί έτεροι πλην εμού.
Ξεκίνημα ερμηνείας: "Ένας Κύριος είναι ο Κύριος ο Θεός σου, Αυτός που φανερώνεται (με τρία πρόσωπα, δηλ.) σαν Πατέρας και σαν Υιός και σαν Άγιο Πνεύμα. Σαν Πατέρας μεν αγέννητος, σαν Υιός δε γεννητός (μεν, αλλά και αυτό πάλι) χωρίς αρχή, και πέρα από τον χρόνο, και χωρίς να πάθει καμμία αλλοίωση, σαν Λόγος (του Θεού Πατρός). Αυτός δε ονομάζεται Χριστός, γιατί έχρισε (δηλ. αγίασε) με το να αναλάβει ο ίδιος το δικό μας (ανθρώπινο) είδος. Και σαν Άγιο Πνεύμα, που και Αυτό προέρχεται από τον Πατέρα, όχι γιατί γεννήθηκε απ΄ Αυτόν, αλλά γιατί Αυτός Το στέλνει. Αυτός μόνο είναι Θεός. Και μάλιστα ο αληθινός Θεός, ο ένας Κύριος, που εμφανίζεται με τρεις υποστάσεις."
Που τα λέει όλα αυτά ρε παιδιά; Που στο κείμενο αυτό, πριν ή μετά αναφέρεται η τριαδικότητα του Κυρίου; Διαβάστε όλη την Έξοδο αν θέλετε να γελάσουμε παρέα. Μήπως οι Εβραίοι, όπως φαίνονται στην Παλαιά Διαθήκη τουλάχιστον, δεν ήταν (σωστότερα: έπρεπε να ήταν) αυστηρότατα μονοθεϊστές; Ή μήπως αυτοί ήταν μαλάκες για 2000+ χρόνια και δεν κατάλαβαν το κρυμμένο νόημα της φράσης, το οποίο και ερμήνευσε ο Παλαμάς με μια μικρή καθυστέρηση; Τι είναι αυτά τα περί Λόγου, Υιου, Αγίου (οινο)πεύματος και λοιπά και λοιπά; Αν αυτά τα έλεγε ο Παλαμάς στους τότε αποδέκτες των εντολών, αυτοί πιθανότατα θα τον πετροβολούσαν - και μεταξύ μας καλά θα του έκαναν. Τέτοια εργαλειοποίηση κειμένου, τόσο αναίσχυντη και μολαταύτα "δικαιωμένη" μόνο σε επίπεδο θρησκείας θα μπορούσε να βρει κανείς. Το αστείο είναι πως η "ερμηνεία" του Παλαμά θεωρείται "σωστή" από τους θρησκευτικούς ταγούς μας και το ποιμνιο τους. Το αντίστοιχο σε μη θρησκευτικό επίπεδο θα ήταν να ψάχναμε τον Πλάτωνα για να βρούμε τις...ρήσεις του Μάρξ ή ....του Μπούς! Ή, για να θυμηθούμε και τα δικά μας, να προσπαθούμε να πείσουμε πως σε ένα ποίημα γεμάτο αιματηρές περιγραφές, σφαξίματα και τα λοιπά, ο ποιητής στην πρώτη στροφή μιλά για.....βιασύνη της κόψης του σπαθιού και όχι για βία :)
(ηθικό δίδαγμα καρατζεφερειας ρητορικής: τρέχτε να λευτερωθούμε!)
Ένα από τα προβλήματα, πέραν της μη ανάγνωσης/κατανόησης των ιερών βιβλίων είναι και η ηθελημένη ή μη αγνόηση και παρανόηση της ιστορίας (έτσι ώστε να μην βγαίνει λάθος η "ερμηνεία" επί των βιβλίων αυτών, δηλαδή πετάμε άσχετα πράγματα στην ιστορία για να κολλήσει η "Παλάμειος" ερμηνεία - βοήθειά σας οι αβοήθητοι). Το ίδιο θα παθαίναμε αν προσπαθούσαμε να βγάλουμε "με το ζόρι" την Θεογονία του Ησίοδου αληθή μέχρι την τελευταία της γραμμή. Θα γινόμασταν γραφικοί σε όσους ξέρουν ιστορία, βιολογία, γεωγραφία και άλλα τέτοια μη θεόπνευστα. Η αν προσπαθούσαμε να αποδείξουμε πως τελικά η Θεογονία εξηγείται με βάση τις σύγχρονές μας γνώσεις.
Για να φανούμε σωστοί θα έπρεπε είτε να αλλάξουμε άρδην το περιεχόμενο της Θεογονίας (ή της Ιλιαδας ή....) είτε (συνηθέστερα) να προσπαθήσουμε να αναμορφώσουμε την ιστορία έτσι ώστε η εικόνα που προβάλλει (ή που θελουμε να προβάλει) μέσα από τα ιερά βιβλία να είναι η σωστή, να κάνουμε δηλαδή προβολή του δικού μας "θέλω" στο "τότε", ε και αν το "τότε" δεν ταιριάζει με το "θέλω" τόσο το χειρότερο γι αυτό, είτε ακόμα να....απαγορεύσουμε την μόρφωση για να μην μπορεί κανένας να μας βγάλει μαλάκες.
Ας πάμε σε μια φιγούρα που όλοι γνωρίζουμε:
......σε επόμενο, για να μην σας πέσει και βαρύ :))
Χοχο, μετά θα πιάσεις και τις επιστολές του Παύλου?
ΑπάντησηΔιαγραφή;-Ρ
....ελπίζω όχι!!
ΑπάντησηΔιαγραφή:))
Περί της προελεύσεως των 10 εντολών, εδώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝτάξει πάντως, διακρίνω μια ελαφρά υπερβολή σχετικά με το "που τα λέει". Θεωρητικά ναι, δεν τα λέει πουθενά. Είναι παράλληλη ανάλυση όμως, αφού συμπεριλαμβάνει τα του δόγματος κλπ.
Βέβαια, εκτιμώ ότι το πιο ενδιαφέρον εδώ σου διέφυγε, διότι το θέμα δεν είναι άν ο τάδε ή ο παράλλος λέει ότι ο θεός ήταν αγένητος και άφθαρτος, μήτε το κατά πόσον τα λένε και οι Ιουδαίοι αυτά, αλλά το γεγονός ότι τα ίδια έλεγαν και ο Ηράκλειτος και ο Πυθαγόρας και ο Πλάτωνας και ακόμη παλαιότερα οι Ορφικοί και πάει λέγοντας... Εκεί είναι το ζουμί κατ' εμέ... :)
Δεν διαφωνούμε πουθενα hades.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπλά υπογραμμίζω πως η "παράλληλη ανάλυση όμως, αφού συμπεριλαμβάνει τα του δόγματος " έγινε 2500 χρονια μετά εργαλειοποιώντας το "τότε" με βάση το "τώρα". Για τους τότε και τωρα Ιουδαίους η πολλαπλή φύση του Θεού είναι βδέλυγμα (κόλλησα με τις βιβλικές εκφράσεις ρε γμτ!!!)
Περι συγκριτισμών, αιγυπτιακής καταγωγής κτλ τα θεωρώ αυτονόητα και παράλληλα με αυτο που θέλω να πω εγώ.
H τριαδικότητα του Θεού φαίνεται σε διάφορα σημεία της Παλαιάς διαθήκης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως εκεί που λέει όταν φτιάχνει τον Αδάμ ¨Ας ποιήσομεν άνθρωπον..."
δε λέει "ας ποιήσω άνθρωπον".
Επίσης, στη φιλοξενία του Αβραάμ αποστέλλονται 3 Άγγελοι με τους οποίους μιλά ο Αβραάμ απευθυνόμενος στο Θεό κλπ
Ο Χριστός βέβαια μίλησε για την τριαδικότητα του Θεού. Φαντάομαι το ξερετε...
@suncitizen
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίσαι φιλότιμος αλλά δεν το ξέρεις το στορι καλα :)
Το όλο σκηνικό πίσω από τον πληθυντικό αριθμό είναι άλλο και είναι πολύ πιο περίεργο.... για να ξέρεις πάντως η επίσημη δικαιολογία ΔΕΝ είναι της τριαδικότητας αλλά πως είναι.....πληθυντικός μεγαλοπρεπείας.
Η τριαδικότητα λέει ΕΝΑΣ Θεός ΤΡΕΙΣ φύσεις σωστά; Ένας Θεός όμως.
Στο πρωτότυπο Εβραιικό κείμενο αναγράφεται όμως πιο πολλές φορές το "οι Θεοί" παρά το "ο Θεός"!To όλο στόρι πάει παλιά, πρίν την φυγή των Ισραηλιτών από την Αϊγυπτο και είναι και γαμώ τα σεντόνια η ανάλυση... επίσης είναι η σειρά του hades να ασχοληθεί με το θέμα:)))
Καλημέρα!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΞέχασα!
@suncitizen
3 αγγελοι είναι τρεις άγγελοι, όπως και 3 διαβάτες είναι τρεις διαβάτες, 3 δρόμοι είναι 3 δρόμοι κτλ. Ο αριθμός 3 γενικώς χρησιμοποιείται ευρέως σε πολλές μυθολογίες. Αυτό δεν είναι ένδειξη της...τριαδικότητας του Θεού αλλά ένδειξη πως οι πρώτοι αριθμοί γενικώς (1,2,3,5,7 κτλ) τυγχάνουν συχνής χρήσης.
Συν τον αριθμό 12 που ήταν η βάση της σουμεριακής αρίθμησης (και άλλων που δεν θυμάμαι). Αλλιώς αναγκαστικά όποτε λέω σε κανέναν πως "θα πάρει τα τρία μου" επικαλούμαι τον τριαδικό Θεό και δεν το ξέρω!!
Το ότι ο Χριστός "μίλησε" για την τριαδικότητα σηκώνει πολύ νερό. Δες το επόμενο ποστ για λεπτομέρειες. Η "τριαδικότητα" αποφασίστηκε πολλά χρόνια αργότερα
να υπενθυμίσω και ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο, πιο πολύ για... στατιστικούς λόγους: Δίας-Ποσειδώνας-Άδης, τα ΤΡΙΑ αδέλφια που μοιράστηκαν τον κόσμο (ορατό τε και αόρατο). Καλό, ε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜας γαμ(*^%^&(%σες με τις εργασίες σου. Αυτό είναι το υπερσεντόνι των 5 Ηπείρων και των 12 θαλασσών μιλάμε... Θα δω τι και πως και θα σου πω, είναι ασυλλήπτως τεράστιο το ζήτημα. Για Περί Μύθων το κόβω.
χεχεχε!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήτα προηγουμενα με αρεσανε, οποτε σε μπριζώνω καταλλήλως!!!
Άλλα τριάρια (στα γιαννιώτικα τρια=ψεμματα:Ρ):
*τρια πουλάκια κάθονται
*τρια κακά της μοίρας μας
*Σαρα+Μάρα+κακό συναπάντημα=3
*3 Παπανδρέιδες κυβέρνησαν και θα(;) κυβερνήσουν την χώρα
*Ο Μητσοτακης έπρεπε μέχρι τώρα να έχει πεθάνει τουλάχιστον 3 φορές
κτλ κτλ
Επίσης μην ξεχνάμε τα 3 που λαμβάνουμε κάθε 3 και λίγο, ή το γνωστό άσμα κατά το οποίον ο μήνας έχει 9 (ήτοι 3 εις την τρίτην)... :):):)
ΑπάντησηΔιαγραφή....ασε που θα κάνουμε 33 χρόνια να ξαναπάρουμε πρωτάθλημα έτσι όπως το πάμε!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ αλήθεια είναι ότι όσες φιλότιμες προσπάθειες και να κάνει ο δικός μας (βλ. Κετσπάγια τώρα κλπ), είστε πάντα 3 βήματα μπροστά στο εν λόγω θέμα... :):):)
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΕΣ ΜΙΑ ΕΙΚΑΣΙΑ ΜΟΥ:
Η "ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΝΕΚΡΩΝ" ΗΤΑΝ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΕΝΝΟΟΥΣΕ ΤΗΝ ΕΠ-ΑΝΑΣΤΑΣΗ, ΤΟ ΞΕΣΗΚΩΜΑ ΤΩΝ "ΝΕΚΡΩΝ" ΔΗΛΑΔΗ ΤΩΝ ΚΟΙΜΙΣΜΕΝΩΝ, ΑΝΤΕΠΕΑΝΑΣΤΑΤΩΝ, ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΑΠΕ. ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ ΑΚΟΥΣΟΝΤΑΙ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ ΤΟΥ ΥΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΑΚΟΥΣΑΝΤΕΣ ΖΗΣΟΝΤΑΙ (ΙΩΑΝ Ε 24-30). ΟΙ ΣΩΣΤΟΙ, ΟΙ ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ ΝΕΚΡΟΙ ΔΕΝ ΑΚΟΥΝΕ! ΟΙ ΚΟΙΜΙΣΜΕΝΟΙ ΟΜΩΣ ΞΥΠΝΑΝΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΗΘΑΡΓΟ ΤΟΥΣ