Διαβάζοντας ένα άσχετο άρθρο έπεσα πάνω σε ένα εδάφιο, το οποίο και μας δείχνει εν ολίγης το όλον πρόβλημα του δογματισμού, κυρίως από την μεριά των σχολαστικών ΕΛ :)
Επίσης μας δείχνει και το πρόβλημα που έχει η επιστράτευση της Αριστοτέλειας "λογικής", όταν αυτή δεν κοιτάζει πρώτα την πραγματικότητα. Είναι δυστυχώς κοινή η άποψη/συμπεριφορά πως αν η πραγματικότητα δεν συμφωνεί με την "λογική" μας, τότε τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα.
Επίσης είναι λίαν χαριτωμένο :)
Τον 13ο και 14ο αιώνα, σε ολόκληρη τη Δυτική φιλοσοφία και θεολογία κυριαρχούσε η λεγόμενη Σχολαστική Σχολή με πνευματικό ηγέτη τον Θωμά τον Ακινάτη. «Φιλόσοφοι» και θεολόγοι είχαν ενθουσιαστεί τόσο πολύ από τον Αριστοτέλη, ώστε σχεδόν τον θεοποίησαν. Την εποχή εκείνη καθιερώθηκε και το Ipse Dixit (όπως είπε – ο μέγας Δάσκαλος). Σε ένα μοναστήρι Φραγκισκανών μοναχών, μετά το δείπνο, τέθηκε το ερώτημα «πόσα δόντια έχει το άλογο»; Αφού είδε ο ηγούμενος ότι δεν μπορούσαν να συμφωνήσουν, είπε σε έναν δόκιμο μοναχό να πάει στη βιβλιοθήκη και να φέρει τα βιβλία του Μέγα Δασκάλου(Αριστοτέλη) ώστε να σιγουρευτούν. Ο δόκιμος-μοναχός, αγνοώντας το κλίμα της μονής, έκανε την πιο απλή και λογική ερώτηση, που θα έκανε και ένα παιδί: «Αδερφοί, δεν είναι καλύτερα να φέρω ένα άλογο από το στάβλο που είναι δίπλα για να μετρήσουμε τα δόντια του από το να ανεβαίνω στον τρίτο όροφο της βιβλιοθήκης»; Και τότε (όπως γράφει ο ιστορικός) σηκώθηκαν οργισμένοι όλοι οι μοναχοί και ζήτησαν από τον ηγούμενο να τιμωρήσει παραδειγματικά τον βλάσφημο δόκιμο, που τόλμησε να αμφισβητήσει το Μέγα Δάσκαλο. (παρεμπιπτόντως και επειδή κανείς δεν είναι τέλειος, ο Αριστοτέλης, παρότι παντρεύτηκε δύο φορές, πίστευε ότι οι γυναίκες έχουν λιγότερα δόντια από τους άντρες. Δεν έκανε ποτέ τον κόπο να τα μετρήσει).
Άντε και να βρούμε χρόνο να γράψουμε άλλη μια σεντονάρα περί επιστημονικής μεθοδολογίας, αν και μεταξύ μας ψιλοβαριέμαι.....
Επίσης μας δείχνει και το πρόβλημα που έχει η επιστράτευση της Αριστοτέλειας "λογικής", όταν αυτή δεν κοιτάζει πρώτα την πραγματικότητα. Είναι δυστυχώς κοινή η άποψη/συμπεριφορά πως αν η πραγματικότητα δεν συμφωνεί με την "λογική" μας, τότε τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα.
Επίσης είναι λίαν χαριτωμένο :)
Τον 13ο και 14ο αιώνα, σε ολόκληρη τη Δυτική φιλοσοφία και θεολογία κυριαρχούσε η λεγόμενη Σχολαστική Σχολή με πνευματικό ηγέτη τον Θωμά τον Ακινάτη. «Φιλόσοφοι» και θεολόγοι είχαν ενθουσιαστεί τόσο πολύ από τον Αριστοτέλη, ώστε σχεδόν τον θεοποίησαν. Την εποχή εκείνη καθιερώθηκε και το Ipse Dixit (όπως είπε – ο μέγας Δάσκαλος). Σε ένα μοναστήρι Φραγκισκανών μοναχών, μετά το δείπνο, τέθηκε το ερώτημα «πόσα δόντια έχει το άλογο»; Αφού είδε ο ηγούμενος ότι δεν μπορούσαν να συμφωνήσουν, είπε σε έναν δόκιμο μοναχό να πάει στη βιβλιοθήκη και να φέρει τα βιβλία του Μέγα Δασκάλου(Αριστοτέλη) ώστε να σιγουρευτούν. Ο δόκιμος-μοναχός, αγνοώντας το κλίμα της μονής, έκανε την πιο απλή και λογική ερώτηση, που θα έκανε και ένα παιδί: «Αδερφοί, δεν είναι καλύτερα να φέρω ένα άλογο από το στάβλο που είναι δίπλα για να μετρήσουμε τα δόντια του από το να ανεβαίνω στον τρίτο όροφο της βιβλιοθήκης»; Και τότε (όπως γράφει ο ιστορικός) σηκώθηκαν οργισμένοι όλοι οι μοναχοί και ζήτησαν από τον ηγούμενο να τιμωρήσει παραδειγματικά τον βλάσφημο δόκιμο, που τόλμησε να αμφισβητήσει το Μέγα Δάσκαλο. (παρεμπιπτόντως και επειδή κανείς δεν είναι τέλειος, ο Αριστοτέλης, παρότι παντρεύτηκε δύο φορές, πίστευε ότι οι γυναίκες έχουν λιγότερα δόντια από τους άντρες. Δεν έκανε ποτέ τον κόπο να τα μετρήσει).
Άντε και να βρούμε χρόνο να γράψουμε άλλη μια σεντονάρα περί επιστημονικής μεθοδολογίας, αν και μεταξύ μας ψιλοβαριέμαι.....
Από μυθολογία άλλο τίποτε, φίλε μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤελικά... πόσα δόντια έχει το άλογο;!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟσο για τον Αριστοτέλη, αν οι δυο γυναίκες του ήταν σαν και μένα που δεν έχω βγάλει ακόμα φρονιμίτες, μπορεί να είχε και δικιο!
(αν τα συμπεράσματά του περιορίστηκαν σε δυο δείγματα μονάχα) χεχε
Ξέρεις τι μου θύμισε αυτή η ιστοριούλα; Τους σημερινούς οικονομικούς περιπατητές των διαφόρων ΜΜΕ, που απαντούν με τσιτάτα των "δασκάλων" τους για την οικονομική κρίση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν έχουν γνώμη, δεν βλέπουν, δεν ξέρουν, μόνο κατεβάζουν συγγράμματα.
πως και δεν θυμήθηκες το όνομα του Ρόδου? Και ο Εκο σεντονιάδα είχε γράψει!
ΑπάντησηΔιαγραφήμα τι πάθαμε όλοι?
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι εγώ στα μοναστήρια συχνάζω...
αλλά παλαιώθεν...
και στην Πόλη με τους σχησματικούς παρέα...
ουφ
έχεις σοβαρέψει πάρα πολύ. χαλάρωσε
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Αριστοτέλης ρε παιδιά ήταν και φυσιοδίφης απ'ότι ξέρω.#_#(σοβαρά)
ΑπάντησηΔιαγραφήΕ πόσα σεντόνια να γραφτούν πια; Στο τέλος θα δογματίσουμε τον δογματισμό!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ γυναίκα έχει πιο λίγα δόντια;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορεί.
Πιο μεγάλη γλώσσα επίσης, αν κρίνω από την πεθερά μου!!!!!
Όπως και να'χει, οι (μετέπειτα αποκαλούμενοι) σχολαστικοί (που πολύ αμφιβάλλω για το κατά πόσον ταυτίζονται με αυτούς πουτ αναφέρεις, αλλά το θέμα είναι τι τελικώς επεκράτησε) ήταν αυτοί που έφαγαν τους (μετέπειτα αποκαλούμενους) γνωστικούς. Και μιας και είπα την απαγορευμένη λέξη, να πω ότι οι γνωστικοί ήταν οι πρώτοι χριστιανοί που το μόνο που έκαναν ήταν να πάρουν "ξένες" κοσμοθεωρίες και να τους αλλάξουν ονόματα φτιάχνοντας τη νέα θρησκεία. Κάποια εκ των "θαμμένων" ευαγγελίων επί παραδείγματι είναι "γνωστικά". Τρέχα γύρευε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά τα λοιπά, μην πιστεύεις και τόσο πολύ στην... λατρεία των τότε για τον Αριστοτέλη. Είναι σαν το κρυφό σχολειό, ένα πράγμα: δεν υπήρξε ποτέ. Αν είχε υπάρξει ο Πλήθων δεν θα είχε φύγει κακήν κακώς για Ιταλία, όπου ναι μεν έγινε δεκτός σχεδόν με ανοικτές αγκάλες, όχι από την εκκλησία όμως.
Κάθε άνθρωπος, φιλόσοφος, συγγραφέας, επιστήμονας ή οτιδήποτε άλλο δεν μπορεί να έχει πει μόνο σωστά ή μόνο λάθος πράγματα. Μπορούμε να αντλήσουμε διδάγματα σχεδόν από τον καθένα, χωρίς όμως να χρειάζεται τον θεοποιούμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ απόλυτη εξιδανίκευση, είτε πρόκειται για τον Αριστοτέλη, είτε για τον Πλάτωνα, τον Επίκουρο, το Μαρξ ή... τον περιπτερά-φιλόσοφο της γειτονιάς, μόνο κακό στην κριτική μας ικανότητα κάνει.
Μην τη γράψεις τη σεντονάρα...μ'έχεις τσακίσει...
ΑπάντησηΔιαγραφή@δειμος
ΑπάντησηΔιαγραφήΜυθολογια η λανθασμενη μεθοδολογία;
@ροδια
Ο λεβεντόπαιδο Αρίστος ΔΕΝ είχε δείγμα, καθώς δεν είχε μετρησει τα λόγια καμίας! Η "λογική" του του έλεγε πως οι γυναίκες έχουν λιγότερα.....γιατί έτσι!
Περί κρίσεως και παπαγαλακίων δεν έχεις και άδικο. Τι να κάνεις όμως που ο κάθες ΜΜΕς πρέπει να είναι ξερόλας-παντογνωσιολόγος; Που να προλάβει;
@_st_
Ναι, με τον Ουμπέρτο είμαστε συνάδελφοι σεντονιστές! :Ρ
@akrat
Εγώ δεν περνάω ούτε απέξω!
@estarian
Με γλωσσόφαγες και εκεί που τα ψιλοέξυνα τώρα έχω σκιστεί στην δουλειά!
Γρουσούζη!
@oblivion
Ο Αριστοτέλης ήταν τόσα πολλά που υπάρχει γενικως η υποψία πως ήταν ο πρώτος καθηγητής Ελλ. πανεπιστημίου (έβαζε την υπογραφή του στις εργασίες όλων των μαθητών του και θεωρώντουσαν "δικές του")
@ellinaki
Xαχα σωστός!
@doctor
Αυτο με την πεθερά δεν το ξέρω γιατί ακόμα είμαι ελεύθερο πουλι και δεν έχω δειγμα. Ασε που δεν έχω καμία όρεξη να της μετρήσω τα δοντια (ή την γλώσσα) γιατί μπορεί να κλεισει το στόμα της και να μου μετρήσει τα δάκτυλά!!
@hades
ΑπάντησηΔιαγραφήO σχολαστικισμός ήταν υπαρκτό ρεύμα στην Μεσαιωνική (προς το τέλος ειδικά) Ευρώπη. Αν θες ήταν η τελευταία απόπειρα "κατάψυξης" του πνεύματος πριν την αναγέννηση. Παραπέρα δεν θυμάμαι και πολλά πράγματα.
@ανορθόδοξος
"
Η απόλυτη εξιδανίκευση, είτε πρόκειται για τον Αριστοτέλη, είτε για τον Πλάτωνα, τον Επίκουρο, το Μαρξ ή... τον περιπτερά-φιλόσοφο της γειτονιάς, μόνο κακό στην κριτική μας ικανότητα κάνει."
Προσυπογράφω!
@patsiouri
Κουράγιο! Απο την άλλη όταν έχω έμπνευση δεν μπορώ να την πνίξω!
Πάντως με γρουσουζέψατε γενικώς γιατί έπεσαν δουλειές με φούντες και δεν προλαβαίνω να γράψω τπτ!
Ναι, αλλά κοίτα ποια είναι η πλάκα: δεν είμαι σίγουρος για το κατά πόσον ήταν καινοφανές ρεύμα, παλαιότερο ή απλά "τυχαία" συνωνόματο. Διότι για τον σχολαστικισμό υπάρχουν και άλλες... "ιστορίες"...
ΑπάντησηΔιαγραφή