Εγραψε ο συνblogger Νίκος Δήμου ένα άρθρο. Οποιος εχει διαβάσει ιστορία δεν πέφτει και απο τα σύννεφα (εκτος και αν διαβάζετε Καργακο). Τελος παντων, οπως γίνεται πάντα σε αυτες τις περιπτώσεις πέσανε να τον φάνε διοτι ως γνωστον το 1821 ειναι ...ταινια με τον Παπαμιχαήλ, φεστιβάλ της χούντας, αποκλειστικότητα του Κασιδιάρη και saga της Marvel Comics. This is Sparta και τέτοια.
Τι είπε ο άνθρωπος (με τον οποιο παρεμπιπτόντως πολιτικά μας ψιλοχωρίζει ένα χάος, οποτε πλάτες δεν μπορει να πει κανεις πως του κάνω, σωστά;);
(για να μην ξεχνιόμαστε, εχω γράψει και γω δυο σχετικά ποστ με το 1821 τα οποία μπορείτε να δειτε εδώ και εδώ. Αφορμή τότε ήταν το -γενικώς μέτριο-σχετικό ντοκιμαντέρ του ΣΚΑΙ)
Αντιγράφω, υπογραμμίζω και σχολιάζω-συμπληρώνω:
Πότε θα διδαχθούν τα παιδιά την αλήθεια για το 21;
Δεν ξέρω αν θα γίνει ποτέ αυτό – σίγουρα όχι σύντομα. Σήμερα πάντως ένα βιβλίο που θα έγραφε τα αληθινά συμβάντα του 21 θα καιγότανε στην πυρά και ένας καθηγητής που θα το δίδασκε, θα έχανε τη δουλειά του. Πριν πείτε "αηδίες" θυμηθείτε περιστατικά καύσης βιβλίων (Ανδρουλάκης), τραμπουκισμών σε ιστορικά συνέδρια (Ψωμιάδης), ντού και κλεισιματος θεάτρων (ΧΑ), δολοφονιών χαρακτήρα (ΛΑΟΣ και Ρεπούση) κτλ κτλ. Και αυτά όχι παλια, πολύ παλιά, παλιότερα αλλά λίαν προσφάτως.
Ας πούμε μερικές ιστορικά εξακριβωμένες αλήθειες:
Η επανάσταση ξεκίνησε όχι από τους ηρωικούς αρματολούς και κλέφτες (αντίθετα αυτοί και μέσα στον Αγώνα πολεμούσαν σαν μισθοφόροι για αμοιβή και λάφυρα και μετά τον αγώνα ζήταγαν απο τον Καποδίστρια αρματολίκια και φέουδα) αλλά από φιλήσυχους (; Που κολλάει το φιλήσυχος σε επαναστάτες; Πιάνουμε και τους νοικοκοιραίοι Νικολάκη;) αστούς εμπόρους που ζούσαν έξω από την Ελλάδα. Το κίνημα άρχισε από αστούς αλλά το αγκάλιασε ο λαός (εχω αναφερθεί ξανά και θα το ξαναπώ. Στο "κίνημα" μπήκαν μέσα αντιπρόσωποι από όλες τις τότε τάξεις, ο καθείς για τους λόγους του, που μπορεί να ήταν προσωπικοί, ταξικοί ή άπλά ιδεολογικοι - ιδεοληπτικοί. Δεδομένο πάντως θεωρείται γενικώς πως ήταν (τελικά) μια λαϊκή επανάσταση παρόλο που υπήρχε (όπως και σε όλες τις επαναστάσεις) μια αστική πρωτοπορία της οποίας οι φιλοδοξίες ξεκίνησαν, φούντωσαν και τελικά παραλίγο να καταστρέψουν το κίνημα). Όμως, όπως γράφει ο Σκαρίμπας: «Το Πατριαρχείο το αφόρισε. Οι Πρόκριτοι και οι Ιεράρχες το χλεύασαν. Ο Καποδίστριας του γύρισε τις πλάτες. Ο Κοραής μας το μυκτήρισε». Η αρχή ήταν πολύ δύσκολη και το τέλος ολέθριο. Οποιος διαψεύσει αυτήν την ρήση του Σκαρίμπα, πρέπει να μας φέρει τα βιβλία - πηγές του. Επειγόντως. Διότι αν μη τι άλλο, θα γελάσουμε.
Η Εκκλησία όχι μόνο δεν πρωτοστάτησε στον Αγώνα αλλά τον πολέμησε με κάθε τρόπο. Αφόρισε τον Ρήγα Φεραίο, εναντιώθηκε στις «σατανικές» απόψεις για ελευθερία, ισότητα και δημοκρατία που έρχονταν από την Δύση και τελικά αφόρισε και την ίδια την επανάσταση.
Και μην το παίζετε πως προστατευε τους χριστιανούς και τέτοια. Ο Ρήγας αφορίστηκε προληπτικά. Τα ....μαθηματικά αφορίστηκαν επίσης. Η πατρική διδασκαλία εκδόθηκε απο το πατριαρχικό τυπογραφείο. Ο Πατριαρχης ήταν ΠΑΣΑΣ της Οθωμανικής εξουσίας. Η εξουσία του δινόταν μετά απο το σχεικό μπαξίσι και ήταν περιζήτητη.
Φυσικά κανείς δεν ήταν στην Αγία Λαύρα στις 25 Μαρτίου(ισχύει) και ο Παλαιών Πατρών Γερμανός όχι μόνο δεν σήκωσε το λάβαρο (που φτιάχτηκε μετά από 50 χρόνια) αλλά έβριζε τον επαναστάτη Παπαφλέσσα ως «εξωλέστατον». (Προσθήκη: οι Ήλειοι καπεταναίοι εξευτέλισαν αργότερα τον ΠαΠαΓε.)
Για να μην γινομαστε κακοι, ο ΠΠΓ ήταν μαλλον σχετικα υπερ της επαναστασης. Αρκει να ήταν μετά απο τους αρχηγους της νέας κατάστασης. Αν όμως βοήθαγε και η Ρωσία γιατί μονοι ,μας που να τρέχαμε τώρα. Αν εμενε στην κόντρα με τον σουλτάνο και ο Αλη Πασάς. Αν δεν μας την έπεφταν και οι ξενοι, Αν οι ....λαϊκοι δεν ζήταγαν προνόμια. Αν... αν... αν ...αν...
Ο Παπαφλέσσας τότε περιδιάβαινε την Πελοπόννησο και (γνωρίζοντας πως όσο περιμένουμε απο τους Ρώσους και τους λοιποί....προκόψαμε) έταζε λαγους με πετραχείλια (και όχι μονο. Μαζευε λεφτά και έφερνε πολεμοφόδια) και έλεγε..... μπαρούφες. Τι πως ετοιμάζονται οι Ρώσοι να κηρύξουν πόλεμο στην Οθωμανική αυτοκρατορία, τι πως ερχονται καραβιές με ετοιμοπόλεμους φιλικούς, τι πως ο Υψηλάντης οπου να ναι κερδίζει τη Μολδοβλαχία. Τέτοια. Ε, ο ΠΠΓ που "ήθελε" επανασταση, αλλά ...εκ του ασφαλούς του έσουρνε τον αναβαλλόμενο.
Η επανάσταση του 21 απέτυχε ολοκληρωτικά. Μετά την εισβολή του Ιμπραήμ δεν είχε μείνει ούτε μία επαναστατική εστία (νμζ πως ισχύει. Ισως όχι απόλυτα αλλα σε γενικό πλαίσιο. Η Πελοπόννησος επι Ιμπραήμ ερημωθηκε με την εξαίρεση ορισμένων οχυρών τοποθεσιών). Ελευθερωθήκαμε μόνο χάρη στην απόφαση των Μεγάλων Δυνάμεων – και την δράση τους στην ναυμαχία του Ναβαρίνου (σ του Ζ.: link). (Ήταν η πρώτη – και η καλύτερη –«ανθρωπιστική επέμβαση» της ιστορίας).
Η οποία έγινε περίπου κατά λάθος, και ο Άγγλος Ναύαρχος τιμωρηθηκε κατόπιν. Αλλα μην τα θέλουμε και όλα δικά μας. Οι αγγλογαλλορώσοι δεν ήταν εκεί πέρα για να πιούνε τσάι. Για κάποιο λόγο ειχανε πάει. Οι Ελληνες είχαν αναγνωριστει επισημα ως "εμπολεμοι" και όχι ως κατσαπλιάδες, ειχαν δηλ. μια κρατική-εθνική υπόσταση αναγνωρισμένη πλέον, και αυτο όχι τσάμπα , αλλα αγορασμένο με άφθονο αίμα. Επίσης είχαν πάρει και κάποια δάνεια τα οποία έδεναν μεν το νεοσύστατο κράτος στο αγγλικό άρμα, αλλά από την άλλη έκαναν τους άγγλους να ενδιαφέρονται για την ...επένδυσή τους. Τωρα περι ανθρωπιστικών επεμβάσεων κτλ τα αφήνουμε καλύτερα. Οταν παίζουν μεγάλοι παίκτες θα βρούνε καθε φορά την κατάλληλη δικαιολογία. Οι μικροί ποντάρουν στο άλογο που τους συμφέρει και ελπίζουν. Ή αναγκάζουν τους μεγάλους να ασχοληθούν παρά τη θελησή τους. Κάτι τετοιο έγινε και τότε.
Η επανάσταση απέτυχε επειδή οι Έλληνες πολεμούσαν περισσότερο μεταξύ τους, παρά με τους Τούρκους. Και οχι μόνο. Απέτυχε διότι τέτοια σενάρια πετυχαίνουν συνήθως στο Hollywood. Ο – ήδη τόσο απών – Κωστής Παπαγιώργης, την είχε χαρακτηρίσει:«πανεθνικό εμφύλιο, ο οποίος κατ’ ευφημισμόν βαπτίσθηκε επανάσταση από τους ιδεολόγους ιστορικούς». Και λογικό είναι σε μια επανασταση που τα κυριότερα αίτιά της ήταν κοινωνικά. Οι αντιθέσεις ανάμεσα σε κλέφτες, προύχοντες, παπάδες, φαναριώτες κτλ κτλ δεν ηταν εύκολο να καμφθούν.
Στην Επανάσταση έγιναν πράξεις θηριωδίας εκ μέρους των Ελλήνων. Και των τούρκων. Για την ακρίβεια έγινε της πουτάνας. Στην κατάληψη της Τριπολιτσάς σφάχτηκαν πάνω από 30.000 άμαχοι – ανάμεσά τους πολλοί Εβραίοι που ήταν αμέτοχοι στον αγώνα. Αμέτοχοι, ξαμέτοχοι ήταν το ένα τους με τους Οθωμανοί και κονομάγανε ως οι κατεξοχήν έμποροι. Εδώ έγιναν σφαγές επί σφαγών αναμεταξύ μας, όχι μόνο κατά το Κολοκοτρωνέικο "φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους" το οποίο, ε όσο να 'ναι το βλέπουμε θετικά, αλλά και όταν οι Πελοποννήσιοι τσακώνονταν με τους Ρουμελιωτες, οι νησιώτες με τους στεριανούς, οι φεουδάρχες με το λαό και οι μορφωμένοι με τους αμόρφωτους.
Λόγος: το πλιάτσικο. Με Λέει ο Κολοκοτρώνης στα Απομνημονεύματα: «το ασκέρι όπου ήταν μέσα, το ελληνικό, έκοβε κι σκότωνε από Παρασκευή ως Κυριακή, γυναίκες παιδιά και άντρες, 32000, μία ώρα ολόγυρα της Τριπολιτσάς». (Αντίθετα οι Τουρκαλβανοί υπερασπιστές της πόλης έφυγαν αλώβητοι μετά από συμφωνία. Που σημαίνει ότι ο Κολοκοτρώνης είχε τον έλεγχο του στρατού του και άρα επέτρεψε τη εθνοκάθαρση. Ή που σημαίνει πως οι αρβανίτες ή/και κλέφτες πολιορκητές είχανε σόγια και φιλιες και μέσα στα τείχη. Κάτι λογικό μιας και δεν έκαναν ....απόβαση στην Νορμανδία. Ή πως μερικοί κατάφεραν και έδωσαν λύτρα. 100 ερμηνείες μπορώ να δώσω).
Παρατηρήσεις:
1. Ο Κολοκοτρώνης δεν είναι χριστιανός απόστολος, ούτε ο Έλληνας Γκάντι.
2. Ο Κολοκοτρώνης είχε δει το μισό του σόι να εκτελείται από Τουρκους. Πολλοι απο αυτους κρεμάστηκαν στην Τρίπολη
3. Μονο τακτικό δεν έλεγες το ελληνικο....στρατευμα. Οτι ο Κολοκοτρώνης απολάμβανε αναμφισβήτητο σεβασμό και είχε ένα κυρος ειναι δεκτο. Οτι τους έκανε "τσα" και πηδούσαν ειναι τελειώς εξωπραγματικό.
4. Σιγά μην είχε προβλημα με την εθνοκάθαρση πάντως. Δες τα νο 1 και νο 2.
5. Οι πολιορκητές δεν ειχαν:
α. Ξαναπολιορκήσει
β. Λεφτά
γ. Τρόφιμα κτλ. Ενας κατσαπλιάδικος στρατός δεν έχει και την πλέον αξιόλογη επιμελητεία. Ούτε πειθαρχία. Ούτε μπορεί να "σφάξει οργανωμένα" και "συμφωνα με τον κανονισμό".
Συμπερασμα: Κατακριτέες προφανώς οι σφαγές, αλλά έγιναν και ήταν σχετικά αναμενόμενες. Και, αφήστε τον κάθε Φαήλο να λέει τις μαλακίες του. Οι σφαγές των αποκάτω προς τους αποπάνω ειναι γενικώς σχετικά δικαιωμένες και ας μην έχουν το νόμιμο μονοπώλιο της βίας και άλλες πίπες.
Από άποψη πολιτικής σκοπιάς πάντως, θα το πω και ας με βρίσετε, θεωρω πως η αγριοτητα και οι σφαγές ήταν γενικώς επιβεβλημένες όσο και αν μας ενοχλεί εμας τώρα στον καναπέ μας και το λογοκρίνουμε.
Και όσοι δεν συμπαθούν τους Αλβανούς θα έπρεπε να ξέρουνπως μερικοί από τους πιο γενναίους οπλαρχηγούς και καπεταναίους μας ήταν Αρβανίτες που δεν μιλούσαν καν τα ελληνικά.
Προφανέστατα. Οι Σουλιώτες δεν μιλούσαν ελληνικά. Η Μπουμπουλίνα επίσης. Πολλοί αγωνιστές ήταν μουσουλμάνοι (τούρκοι)
Κι όταν ο Μαυροκορδάτος έβγαλε λόγο στα πληρώματα του Ελληνικού στόλου χρειάστηκε μεταφραστή γιατί δεν κατάλαβαν λέξη (το γράφει ο Παπαρρηγόπουλος).
Θα έχουμε ωριμάσει ως έθνος, όταν τα σχολικά μας βιβλία συμπεριλάβουν αυτές (και άλλες) δύσκολες αλήθειες. Όταν θα πάψουν να αποσιωπούν ή να μυθολογούν. Έτσι θα πραγματώσουμε το Σολωμικό ρήμα, που ταυτίζει το αληθές με το εθνικό. Που υπογράφω;
ο Δημου εγραψε μισες αληθειες αλλα και ο σχολιασμος σου ,που δεν στερειται καλων προθεσεων , ειναι ελλειπης λογω του οτι δεν εχεις πολυ καλη γνωση του θεματος. Γιαυτο και ο Δημου δεν παιρνει την απαντηση που του αξιζει,για το υπερσυντηρητικο λιβελλο που εγραψε. Και εξηγω.Αυτο που πειραξε τον Δημου και το συναφι του ειναι οτι η επανασταση εγινε απο τον απλο λαο που αντιταχτηκε απεναντι στην καθεστυκυια ταξη τουρκικη και ελληνικη(προκριτοι,κοτσαμπασηδες,ιεραρχες) και επειδη το πραγματικο νοημα ειναι τοσο επικαιρο ,καλο θα ειναι να ριξουμε χολη για να μην ξυπνησει κανενας και εχουμε αλλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Σκαριμπας στο βιβλιο του το 1821 και η αληθεια γραφει και κατι αλλο. Οτι το πρωτο ελληνικο συνταγμα οπως αυτο διαμορφωθηκε στην Α ΕΘΝΟΣΥΝΕΛΕΥΣΗ, ειναι οτι πιο δημοκρατικο εχει γραφτει στην νεοτερη ιστορια της Ευρωπης ξεπερνωντας ακομα και την διακυρηξη της Γαλλικης Επαναστασης.Αυτο το ξεχασε ο κ. Δημου.